یک ذهن مُشَبَّک

بیدار شدم، به خواب دیدم خود را

یک ذهن مُشَبَّک

بیدار شدم، به خواب دیدم خود را

گارانتی های بی مصرف

دوشنبه/ ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

ماشین لباسشویی ما "هوور" است. چندین سال است که بی آزار کارش را درست انجام میدهد تا اینکه چند وقتیست عیبی پیدا کرده. به نمایندگی اش زنگ زدیم؛ به یک ساعت نکشیده تعمیرکار آمد خانه و چون تعمیرش مستلزم حضورش در کارخانه بود، دوساعت بعد ماشین فرستادند و خود کارگرها ماشین لباسشویی را حمل کردند و بردند.

 

ال سی دی ما "ال جی" است. صفحه مانیتورش خط افتاده بود و موقع نمایش برنامه ها،رنگی میشد. مدت زیادی از گارانتی اش گذشته بود.اما وقتی تماس گرفتیم سرویسکار آمد و بدون دریافت هیچ هزینه ای تحت عنوان "ایاب و ذهاب" و یا هرچیز دیگر، تستش کرد و مشکلش را گفت.

 

یخچال ما یک مارک ایرانی البته غیر معروف است. از همان روز تحویل خراب بود و شرکت هیچ جوره زیر بار تعویضش نرفت. در مدت یک سال، سه بار نیاز به تعمیر اساسی و در نهایت تعویض موتور پیدا کرد. هر سه بار، حمل یخچال از راه پله ها و بردنش تا شرکت برعهده خودمان بود. تعمیرهایی که به ظاهر هم هیچ فایده ای نداشتند.

 

 

اینها تجربیات خانه ما است. اگر نحوه کارکرد جاروبرقی زیمنس  فعلیمان را در مقابل پارس خزر قبلی و گوشی جی ال ایکس مامان را در برابر سامسونگ های چینی  و... نادیده بگیریم، در مجموع حتی رضایت نسبی از کالای ایرانی نداریم. خب اگرچه که سالهای اخیر اجناس بهتری راهی بازار شده اند، اما معضل اصلی و گریبانگیر ما با محصولات ایرانی، خدمات پس از فروش آنهاست. نحوه برخورد نامناسب از پشت تلفن حتی، عدم احترام به حقوق مشتری و مشتری مداری، دریافت هزینه گزاف درحالیکه مدت زمان گارانتی به پایان نرسیده و ... همگی مشکلات و موانع سر راه ما برای خرید جنس ایرانی هستند.خب اگرچه که گفتن این حرف را دوست ندارم، اما بنظرم صحبت حضرت آقا درباره خرید کالای ایرانی،  یک مساله یکطرفه نیست. یعنی فقط این من خریدار نیستم که ملزم به خرید باشم در حالیکه تولیدکننده هیچ مسولیتی در قبال کیفیت کالایش پذیرا نباشد. تا وقتی احساس مسولیت در تولیدکننده ایجاد نشده باشد، خرید کالایش ممکن است منجر به تقویت این شبهه شود که همه جوره کالایش مشتری دارد و به تولید بیشتر با کیفیت افتضاح تر رو بیاورد؛ بدون تضمین خدمات و تامین قطعات. بدون دادن گارانتی ای که خیال مشتری بابت آن آسوده باشد. طبعا من هم ایرانی هستم و غیرت ملی و علاقه ام به بهبود اوضاع کارگران، موجب عذاب وجدان هنگام خرید کالای خارجی میشود. اما آنقدر خودم را برای خرید کالاهای سنگین و لوازم ضروری آشپزخانه موظف نمیدانم.

خب کالاهای ایرانی خوب دیگری هم هستند که با نمونه های خارجی اگر برابری نکنند، حداقل توقع را برای نوع خودشان برآورده میکنند. گارانتی داشتن یا نداشتن آنها هم چندان مهم نیست.از همین نمونه، محصولات بهداشتی "سینره" هستند. میتوان فرش شدن را بعد از مصرف آنها به راحتی تجربه کرد :)

 

  • ۹۴/۰۶/۲۳
  • ساجده ابراهیمی