یک ذهن مُشَبَّک

بیدار شدم، به خواب دیدم خود را

یک ذهن مُشَبَّک

بیدار شدم، به خواب دیدم خود را

کلام الله

اَیَحسَبُ الانسانُ اَن یُترَکَ سُدی؟

گمان کرده ای بیهوده و بی تکلیف رها شده ای؟


"سوره مبارکه قیامت آیه 36"

افق

خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید.

"امام روح الله"

دل گرافی

از قعر دوران آمدی تا ما یتیمان تاریخ را پدری کنی. تا آغوش گرم امت ستمدیده ای باشی که قرن ها حسرت یک دل سیر گریه را بر دل داشت.تو به ما جرات طوفان دادی...

برش کتاب

عالم امروز ما در جهتی پیش می رود که آن جهت، با نسبتی که بشر با وجود برقرار کرده، متناسب است. آن نسبت،نسبت غلبه و تسلط و تملک و دائرمداری بشر است. اصلا اندیشه دائرمدار بودن بشر و تسلط و تملک از تفکر غربی جدا نیست و از فرانسیس بیکن گرفته تا ژان پل سارتر ادامه دارد. از این رو ،اندیشه قدرت و تملک اختصاص به سوداگران سیاسی و اقتصادی ندارد بلکه بنیاد آن در اندیشه نجیب ترین،شریف ترین، ساده ترین و عمیق ترین فیلسوفان غرب پرورده شده است.
درباره غرب/رضا داوری اردکانی
شهدائنا عظمائنا

خُطَّ الموت علی وُلد آدم مخطّ القلادة علی جیدالفتاة.اَلا مَن لَحِقَ بی اُستُشهِد و مَن تَخَلَّفّ عن الرکب لَم یَبلُغِ الفتح


beyzai.ir

حال روز

در گِل بمانده پای دل...

عذرخواهی می کنم، پس هستم

جمعه/ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷

هرچندماه یکبار حجاب اجباری و تبعاتش بحث داغ روز میشود. به اینکه چقدر اولویت هست یا نه، چقدر سرگرمی است یا نه و اصلا اینکه چقدر حجاب اجباری خوب است یا نه، کاری ندارم. آنچه برایم مورد توجه قرار گرفته واکنش مذهبی-چادریها در برابر این دعواست. اساسا اینکه این زنان چه از نوع چادریاش و چه از نوع بیحجابش چقدر در این بحث اهمیت دارند مورد سوال است. ظاهرا دعوا بر سر چیزی است که به زنان مربوط میشود. اما بعید میدانم در واقعیت امر زنان سوژه این موضوع باشند. واکنش زنان چادری اطرافم در قبال برخوردهای منفی گشت ارشاد/ نیروی انتظامی در دو دسته قابل تقسیم است. آنها که همنوا با گشت ارشاد معتقدند برخوردها باید هرچه شدیدتر باشد و زنان غلط میکنند که در جمهوری شریف اسلامی بیحجاب تردد میکنند؛ و آنهایی که همصدا با معترضین دیگر برخوردها را محکوم میکنند و نیز در همین دسته آنها که خود را بهخاطر چادری بودن مظلوم و مورد اتهام میدانند. بهخاطر چادری که سر میکنند و شاید به آن هم معتقدند، از کسانی که آزار دیدهاند عذرخواهی هم میکنند. این موضع ضعف از کجا ناشی میشود؟ از همان سیاست حجاب اجباری و تودهنی زدن به مخالفان توسط سیاستگذاران حوزه حجاب در جمهوری اسلامی.

جمهوری اسلامی چادری-مذهبیها را در موضع ضعف قرار داده است. یک چادری و یک مذهبی حتی نمیتواند خواستههای اخلاقی خود را از همشهریهایش مطالبه کند. مثال میزنم. چندماه قبل همراه خانواده به ارتفاعات شرق تهران رفتهبودیم. یک ساعت بعد با حضور دو ماشین دیگر در همانجا صحنهای را مشاهده کردیم که به گمانم بزرگترین چالش خانوادهی مذهبی من بود: یک گروه مدلینگ بودند. دو دختر و پنج پسر. وضعیت را در همین خلاصه کنم که دخترها دکلته پوشیده بودند و دقیقا جلوی چشم ما که یک خانواده بودیم با ژستهای مختلف جلوی دوربین حاضر میشدند. تکلیفمان را نمیدانستیم. آنچه که میدانستم این بود که ما حق داریم در محیطی عاری از این صحنهها یک تفریح خانوادگی داشتهباشیم. فراهم کردن محیطی امن برای خانواده از حداقل توقعات ما از جمهوری اسلامی است. ما «حق» داشتیم آن صحنهها را نبینیم. این یک حق شهروندی بود: «لطفا به حریم ما احترام بگذارید.» اما حرف ما خریداری نداشت. اولین اعتراض ما به پای حکومتی بودنمان نوشته میشد و احتمالا درگیری فیزیکی به دنبال داشت. مساله اول ما -شاید خودم- حجاب نبود. حق بهره بردن از طبیعتی بود که از ما سلب شد. توقع ندارید که یک خانواده مذهبی در همان محیط بمانند و لذت هم ببرند؟ این شد که در نهایت خشم و حرص آنجا را ترک کردیم. حرص من بر سر این بود که جمهوری اسلامی به شهروندان نامعتقد به حجابش ترس و به معتقدانش ضعف عطا کردهاست. ما در موضع ضعف بودیم و این را فقط از چشم ج.ا، سیاستگذاریهای غلطش و آمیختن همهچیز حتی شرعیات و اخلاقیات به سیاست (سیاسیبازی) میدیدم.

امروز توی تلگرام و اینستاگرام میبینم که زنهای چادری از آنها که مورد برخورد گشت ارشاد بودهاند عذرخواهی میکنند. تنها به یک دلیل: چادری بودنشان. هرچه فکر میکنم با این عذرخواهی و بدهکاری که دارد بخشی از هویت مذهبیها میشود، مخالفم. مخالفم که بابت رفتار اشتباه دیگران نه تنها پاسخگو، که بدهکار هم باشم. آن هم در جامعهای که درباره فردیت حرف میزنند، که از من میخواهند دیگری با بدحجابی و آلودگی تصویریاش بپذیرم و به او احترام بگذارم، اما بابت رفتار کسی که فقط پوششی مثل من دارد عذرخواه باشم. میگویند خود چادریها و محجبهها هم باید به سیاستهای جمهوری اسلامی دربارهی حجاب معترض باشند تا شاید اتفاقی بیفتد. اینجا را با آنها همنظرم. ما باید معترض باشیم به سیاستی که هویت ما را عذرخواه و همیشه بدهکار میکند. سیاستی که حریم من را مخدوش میکند. من نه تنها عذرخواه نیستم و نهتنها با آنها که به منِ چادری و حیثیتم فحشهای سنگینی هم دادهاند و کسی از قضا آن را نمیبیند، که متوقعم و طلبکار. من از سیاستگذاران جمهوری اسلامی و کسی که با پوشش چادر رفتار اشتباهی مرتکب میشود، توقع دارم که بابت اشتباهاتشان از من عذرخواهی کنند. این مطالبهگری را ولو مورد تمسخر قرار بگیرد و هیچ اعتنایی هم به آن نشود، به شرمساری و بدهکاری ترجیح میدهم.


  • ۹۷/۰۱/۳۱
  • ساجده ابراهیمی

حجاب

حجاب اجباری

چادر

گشت ارشاد

دیدگاه (۲)

نگاه متفاوت و جالب توجهی بود.

خصوصا این پاراگراف
مخالفم که بابت رفتار اشتباه دیگران نه تنها پاسخگو، که بدهکار هم باشم. آن هم در جامعهای که درباره فردیت حرف میزنند، که از من میخواهند دیگری با بدحجابی و آلودگی تصویریاش بپذیرم و به او احترام بگذارم، اما بابت رفتار کسی که فقط پوششی مثل من دارد عذرخواه باشم.

خیلی با تکرار «لفظ» جمهوری اسلامی در متن موافق نیستم. چون بعضی ها تحت لوای جمهوری اسلامی هرکاری خواسته اند، کرده اند تا همین نام را بدنام کنند.

یک نکته ای هم هست معمولا بهش دقت نمیشه، اون هم این که باطن آزادی خواهی، دیکتاتوری است. یعنی سلب آزادی دیگران که در متن شما هم بود.
در آزادی حجاب هم همین موضوع هست.

مردم انقلابی همسو با جهت گیری کلی نظام اند و به تبع آن در این چهل سال خبط های جمهوری اسلامی هم به پای آنها نوشته شده و به نوعی خود را در معرض پاسخگویی به آن قرار داده اند.
روز به روز هم این قضیه پیچیده تر می شود. زمان مطالبه آستین به دندان می گیرند و به مصلحت صدایشان گم می شود و زمانی هم وسط میدان برای حفظ نظام می جنگند. جریان نفاق هم این وسط بین چپ و راست در رفت و آمد است.

معادله پیچیده ایه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی